ONZE SOLEXEN

John zat voor het eerst op een Solex in 1965, toen hij elf jaar oud was. Dit was de Solex van zijn vader. Die reed er dagelijks mee naar zijn werk. Een Solex is erg zuinig maar John reed er stiekem veel op rond waardoor zijn vader regelmatig zonder benzine kwam te staan terwijl hij de dag ervoor nog getankt had.

Toen zijn vader het vermoeden kreeg dat zoonlief de Solex af en toe leende, zette hij de Solex op slot. Dit maakte voor John niet uit want hij had toen al gevoel voor techniek en de sloten van vroeger stelden niet veel voor.

In 1974 werd in Nederland de helmplicht ingevoerd. Hierdoor werden de bromfietsen in één klap onpopulair. En de Solexen al helemaal.
Ze stonden bekend als suffe pruttelpotjes voor meneer pastoor of voor de wijkzuster.                                                       
In de jaren 70 zijn ontzettend veel Solexen op de schroothoop beland, ze waren niks meer waard.
John kocht toen zijn eerste Solex van een oude boer uit Paarlo. Hij mocht van de familie er niet meer op rijden. Toen John hem meenam moest de oude man een traantje wegpinken. John heeft er een jaartje met veel plezier op gereden. Daarna belandde de Solex in de schuur en werd vergeten, ze stond maar wat weg te roesten. totdat....


DE HERONTDEKKING

in 2006 kwam de Solex weer in beeld doordat ze als snorfiets kon worden aangemerkt bij aanvraag van een kenteken. Toch deden veel eigenaren toen hun Solex van de hand om de rompslomp van het kenteken te ontlopen. Voor John was het te verleidelijk om ze te laten staan, en zo raakte zijn garage langzaam vol met Solexen, meestal niet lopend van het lange stilstaan. Ook de berg onderdelen groeide flink.


Toen Mieke hem op een gegeven moment vroeg wat hij eigenlijk van plan was met zoveel Solexen besefte John dat je maar op één Solex tegelijk kunt rijden, dus wat moet je dan met pakweg 40 Solexen...? Uiteindelijk werd het idee geboren om ze op te knappen en te verhuren.


LAAT IEDEREEN ERVAN GENIETEN

En zo ontstond in 2009 Solextochten Roermond. Toen er 6 Solexen klaar waren kon het eerste ritje gemaakt worden.               Toen kwamen ook de tekortkomingen boven water. Het originele gas-geef systeem staat altijd op vol gas. Daar moet je dus wel mee om kunnen gaan. Uiteindelijk hebben we besloten om het draaigas systeem te monteren op de Solexen. Wel zo veilig, en gebruiksvriendelijker.


TECHNISCH VERNUFT

Om een Solex die 30+ jaren stil heeft gestaan weer rijklaar te maken heb je wel enige technische kennis nodig. De Solex is daarbij technisch gezien behoorlijk verschillend van andere bromfietsen. Solexen waaraan gesleuteld is door niet-kenners zijn vaak versleuteld waardoor er veel werk aan besteed moet worden om oude reparaties op de juiste manier over te doen. Gelukkig zijn nieuwe onderdelen nog goed verkrijgbaar. John weet ondertussen wel de do's en dont's van de Solex. Heb je er zelf een en wil je advies, vraag het hem gerust.


POPULARITEIT BLIJFT HOOG ONDANKS HELMPLICHT

Vanaf 1 januari 2023 is de helmplicht voor snorfietsen ingevoerd. Het is toegestaan om goedgekeurde speed pedelec helmen te dragen, deze zijn super licht en bieden toch de nodige bescherming. Wij hebben deze aangeschaft en ze bevallen erg goed. Je merkt amper dat je hem op hebt. De Solexen hebben een sympathieke en nostalgische uitstraling en dat maakt dat ze razend populair blijven.


We kunnen met groepen rijden tot maximaal 30 personen.
Grotere groepen geven wij de mogelijkheid om op te splitsen. Ook arrangementen kunnen wij U aanbieden. Meer informatie kunt U via mail of telefonisch aanvragen.

Solextochten Roermond doet aan MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Wij vinden het namelijk belangrijk om een zo min mogelijke CO2 uitstoot te realiseren. Daarom zijn wij sinds 2012 overgeschakeld van normale benzine naar ASPEN. Dit is benzine die minder schadelijk is voor mens en milieu, meer info: http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=363

De OTO, koffertje, 2200, 3800, onze Solex tandem, en velo-solexen uit Frankrijk en Duitsland staan op u te wachten. De solexen zijn vrij makkelijk te besturen voor iedereen. De snelheid van een solex is tussen de 25 en 30 km/h. Elke solex heeft wel zijn eigen gebruiksaanwijzing, maar dat wordt u tijdens de introductie voorafgaand duidelijk. Heeft u nog vragen over onze solexen, mail of bel ons dan gerust!


Wintertijd - sleuteltijd.

Soms hebben we mooie winterprojecten in onze garage, zoals deze op de foto: Een Solex OTO van 1966, van roest naar nieuwstaat.

Doordat het onderhoud van onze eigen Solexen veel tijd vraagt is het moeilijk om grote reparaties voor derden erbij te doen.

We dienen u altijd graag van advies, en kleine zaakjes kunnen we tussendoor nog wel regelen.



© Rick Lichtenberg